Saturday, June 16, 2007

Paprikasuppe

Denne suppa er et forsøk på å etterlikne en jeg fikk på en supperesturant i Brügge. Jeg husker ikke hvordan originalen smakte lenger, men denne er i hvert fall god. Og veldig lett.

* smør, 1 ss (eller kanskje en og en halv)
* salvie, 1 ts (eller bare en dæsj)
* hvitløk, 1 fedd (ser dere, jeg KAN lage mat med bare et fedd hvitløk jeg også!)
* løk, en hel, sånn omtrent.

Fres eller bare blank litt på. Men det skal ikke bli brunt. Så trenger du:

* paprika, 4 røde
* gulrot, 1 (om du ikke har, går det helt fint det også)
* vann, en halv liter (og kanskje litt til)

Har du noe annet rart i kjøleskapet ditt som trenger å brukes opp? Litt squash, en halv tomat? Det funker sikkert.

Kok. 20 minutter pleier å gjøre susen.

Så må den smakes til. I dag brukte jeg:

* 1/2 ts salt
* 1 1/2 ts buljongpulver (salta)
* 1/2 ts pepper

Det blir omtrent fire porsjoner. Denne suppa er ganske lett, så den passer best til lunsj med litt brød til. Som middag mistenker jeg at den for de fleste trenger mer substans... bønner, kanskje? Den fungerer godt både purert og som den er, men jeg foretrekker purert. Kanskje fordi originalen var det. Uansett er den kjempegod. Og noen dager er det absolutt det viktigste. Ikke at den er usunn. Comfort food for the people!

No comments: