Thursday, January 8, 2009

EPLESUPPE:

Denne fant jeg på i går, og hadde tenkt å bruke den til kveldsmat i dag. Men jeg orket ikke vente så lenge med å smake hvordan det ble, så det ble lunsj-dessert i dag.
Den ble SÅ god! Jeg ble så begeistret at jeg også la inn hele oppskrifta som kommentar på statusen min på fjesboka.

Ta ca 3 dl vann, et skrellet eple uten kjernehus og i biter. Kok det med ei halv kanelstang eller ta malt kanel. Knus eplebitene med stapper eller annet når de er kokt.Tilsett noen korn havsalt og en "ert" (eller evt mer om du er fortrolig med chilli) av sambal oelek ( chillipasta). Ødelegg ikke suppa med ekstra sukker.

Funnet på fordi jeg vil spise fem om dagen og er allergisk for omtrent alle frukter untatt appelsin og kokt eple.
Og - du som ikke kan nok ernæring til å oppdage det sjøl: Den er ganske grei for den som bruker januar til å utligne desember-spisinga.

Og husk at Sambal oelek oftest koster bare ca 20 kr for et glass som varer en evighet og kan brukes til å piffe opp det meste.

3 comments:

tanteMy said...

... og hvor er alle de begeistrede: for-ei-nydelig-suppe-My-kommentarene? :-(

OK. Jeg går ufortrødent videre og melder at om du tar i en hakket ts eller ss fersk ingefær og lar den koke med, så blir den enda bedre. Du kan også ha i en dæsj eplejuice.

Og at man kan lage en eplemos med disse greiene som man fryser og slenger i en kjele med et par dl kokende vann, og - har jeg funnet opp en rett-i-koppensuppe for oss som ikke liker rett-i-koppen nå, eller?

Syltegeek said...

Jeg har helt glemt å teste den!

Kammerat_Blomst said...

Jeg som stadig lar meg overraske over hvor godt epler smaker når de blir utsatt for varme og kanel burde definitivt prøve denne snart. Jeg gir meg selv til over helga :)