Tuesday, February 17, 2009

Vintertrøstsmoothie

Jeg er et vanedyr på kjøkkenet. Et kreativt vanedyr. Og nå skal jeg reise fra både blender og kaffekjele. Hva i all verden skal jeg gjøre uten blenderen min?

Akkurat nå er jeg nemlig hekta på denne smoothien og drikker den nesten hver morra. Den går an bare fordi jeg kjøpte to kilo frosne tranebær på tilbud, og fordi jeg bestemte meg for at jeg søren meg ikke skulle nøye meg med bare en enhet juice lenger, sjøl om det er standard kostholdsråd. Dette blir nemlig en snau liter smoothie, og det passer meg bra.

Man tager

100 gram frosne tranebær
100 gram frosne jordbær
20 gram frosne bjørnebær
1/2 squash
2,5 dl eplejuce
2,5 dl appelsinjuice
3 ss linfrø
2 ss soyamjøl

...det våte først, så squashen, så de frosne ingrediensene en etter en, og til slutt linfrø og soyamjøl. Ikke slutt å blende før linfrøa ikke synes lenger. Det heter smoothie fordi den skal være smooth, ikke sant? Om den blir for tjukk går det an å ha i mer juice, eller litt soyamjølk, eller litt soyayoghurt, eller til og med litt vann om det ikke er så farlig for deg om den blir litt tynn i smaken.

Det er masse mat i denne her. Nitten gram fiber, fjorten gram protein og nesten like mye fett, og det av sunneste slag, kalsium, jern, magnesium... just say NOM to smoothie.

1 comment:

Mali said...

Smoothie er digg, bare ikke så ofte jeg lager det om vinteren, jeg har så lett for å ha sår hals om morran, og da er ikke mere kaldt det som frister akkurat da ;) Det går nok bra uten blender, det kan jo hende de har spennende mat der du ikke har smakt før? ;)

Mine smoothier inneholder som regel jordbær/blåbær/bjørnebær/bringebær i en eller annen kombinasjon, banan for å få søthet og gjerne litt melk for at den ikke skal bli altfor tykk. Også en spiseskje el to havregryn for protein og masse gode greier :-P