Thursday, May 9, 2013

Utfordring, del 1: Billige rundstykker

Pengeprosjektet nevnte jeg forrige uke det å lage mat fra scratch som en av strategiene som hjelper oss å bruke lite penger på mat. Så kom RosaSkyer og utfordra meg. Hennes argument er at hjemmebakt slett ikke er så mye billigere enn å kjøpe bakervarer - og som den herlige regnearknerd hun er dro hun sjølsagt fram skikkelige tall for å illustrere poenget.

Åtte rundstykker til kr 29. En fredagspizza med fyll til kr 73. Ikke så skrekkelig billig, det må hvem som helst gå med på. Men kan det ikke gjøres billigere?

Jeg var i akkurat rette modus til å ta det som en praktisk utfordring, så jeg lagde mine egne regnestykker, så i denne posten regner jeg ut hvor mye mine billigste rundstykker koster.

Jeg har sett bort i fra alt prat om at at tid er penger. Jeg har, for at tallene skal være sammenliknbare med hennes og fordi det ellers ville blitt noe styr, også sett bort i fra strømmen som steikeovner og kjøkkenmaskiner bruker.

Jeg har ikke brukt noen ingredienser vi aldri bruker (sjøl om det er innmari sjeldent vi bruker så billig matolje).

Jeg baker alltid rundstykker av over en liter mjøl av gangen. Det pleier å bli to brett rundstykker, det vil si dobbel dose av hennes. Jeg pleier vanligvis å lage dyrere rundstykker enn dette, men så billig kan det gjøres, og kvaliteten blir bedre enn de fleste butikkbrød:

Altså, rundstykker, billige:

Hvetemjøl, sikta:         1/4 liter - kr 4,0  
Hvetemjøl, sammalt:   1/2 liter - kr 4,5
Havregryn:                  1/3 liter - kr 2,9
Tørrgjær:                    1 ss - kr 0,94
Olje                             1 ss - kr 0,28
Salt                            1/2 ss - kr 0,05

TOTALSUM:                12 kroner og 58 øre.

Dette er altså for to brett rundstykker - og de smaker helt fortreffelig. Om vi regner med at min oppskrift gir mer rundstykker snakker vi om en femtedel av prisen. Jeg må bare spørre: Har jeg regna feil noe sted? For jeg forventa å finne lavere tall enn de RosaSkyer brukte, det var i grunnen derfor jeg gjorde dette regnestykket, men jeg hadde overhodet ikke forventa at forskjellen var såpass stor. 

Men om dette stemmer, hvor kommer den store forskjellen fra? Jeg tror den stort sett består i to ting:

1. Rundstykkene hennes inneholder luksus. Mjølk. Valnøtter. Det er helt greit, og i praksis gjør mine ofte også det, men da tåler de dårlig sammenlikning med de billigere variantene i butikkene fordi de er fancymat. Det å lage mat fra scratch kan være mye billigere, ja - men vel så ofte blir det til at det meste av overskuddet går til å heve standarden. Det er i hvert fall sånn det ofte blir her i heimen - jeg lager oftest langt dyrere rundstykker enn i eksemplet her.

2. Prisen på råvarene er en helt annen. Mer om det punktet når jeg sammenlikner pizzaregnskapet, forhåpentligvis i morra en gang.

Nå må jeg bare poste dette uten å regne over det hele enda en gang fordi jeg tviler på mitt eget vett. Men jeg må få spørre: Har jeg oversett noe i regnestykket? Og om det stemmer, er det flere faktorer som kan påvirke den store prisforskjellen enn de to jeg har sett?

2 comments:

Barb. said...

Jeg har drevet og kikket på dine tall, mine tall og sammenlignet.

Det første jeg måtte gjøre var å løpe på kjøkkenet og faktisk måle hvor mye en dl mel veier. Det er ikke 60g som ALLE SIDENE I HELE VERDEN PÅ INTERNETT sier. Mitt mel veier 85g/dl. Både siktet hvetemel og grovbakst. Havregryn 42g/dl (la oss si 40g, det er ikke SÅ NØYAKTIG målt).

Så - dine rundstykker. Du bruker etter hva jeg kan regne sammen 770g mel . Jeg bruker 400g. Det bør skille mengden/antall brett. Jeg trodde gjær vs. bakepulver kunne virke inn noe, men dette ser ut som det er det meste. So far, so good.

Med mine råvarer ser din oppskrift sånn ut:
2,5dl hvetemel - 210g - 3,60kr
5dl sammalt - 425g - 7,60kr
3,3dl havregryn - 130g - 2,64kr
1 pose tørrgjær - 3,78kr
olje - 0,65kr
sum: 18,28kr.

Det er en økning på NESTEN 50 prosent, bare på råvarer (!!).

Det er fremdeles 10,50kr til mine - og fremdeles har jeg halve mengden.

Syltegeek said...

Jøss - det har åpenbart mye å si hvor man handler!

Jeg har også vært ute ved vekta mens jeg skreiv - typ, hvor mye veier egentlig en ss tørrgjær? (jeg visste bare kiloprisen). Jeg har ikke oversikt over all vekta, for noe er sånn "denne posen rekker til to sånne", men jeg trodde at totalvekta var mer. Det kan jeg sjekke i morra!

Også har jeg brukt økohavregryn fra REMA, for det var de eneste jeg huska hvor mye kosta, siden jeg aldri kjøper de andre.