Saturday, June 29, 2013

Nattmatgryte. Vegansk. 120 porsjoner.

 

Vi hadde bryllup i familien og i sakens anledning lagde tanteMy 120 porsjoner av denne her. Jeg har aldri gjort noe lignende, men det føltes som noe man bør som Brudens mor og Brudgommens svigermor og i hele tatt, så jeg gikk til oppgaven med skrekkblandet fryd.

Denne beskrivelsen er lang som et vondt år, men det er fordi jeg vilel notere meg alt jeg hadde gjort og tenkt mens det var ferskt oppi hodet mitt. I tilfelle jeg skal lage noe lignende igjen.

(Hva kjøttgryte angår, tror jeg Jamie Olivers "Good old chili con carne" ser ut til å passe. men den får du google sjøl.)

Skal du lage en større posjon, så les gjennom alt jeg skrev. Har du lagerplass nok? Gryte nok? Tid nok? osv. 

Men nå: TIL SAKEN


Spicy ( eller… lett spicy)  kikertgryte

Her ser du først originaloppskrifta, og så en diger porsjon som også er gjort mye mildere. Men det er det jo ikke sikkert du vil...

ÅJÅJÅJ, INGREDIENSLISTA ER VISST ULESELIG PÅ NOEN MASKINER. ELLER VIA NOEN LESERE. eLLER HVA DET ER. DETTE SKAL JEG RETTE PÅ. DESSVERRE TROR JEG DET BLIR I MORGEN. TIDLIGST. SORRY.

Til 4 porsjoner trenger du:                                               til 120 porsjoner og mildere:
1 - 2 fersk, rød chilipepper (mild: ½chilli)                                     20 chillipepper
1 mid stor løk ( løk trenger du trolig ikke redusere, slik jeg gjorde) 15 mid store løk
                                                                                                                     eller 30)                                                                                                                                                                    3 fedd hvitløk
(1/3 mengde)                                                            30 hvitløksbåter
3 cm frisk ingefær (1/3 mengde)                                                                     120g fersk ingefær
400 g kokte kikerter (tilsvarer en boks hermetiske)                                12 000g kokte kikerter (1600x7.5)
2 ss nøytral olje                                                                            60 ss=9dl nøytral olje
2 ss karripulver  (1/2 mengde)                                                        30 ss=4.5 dl karri
1 boks kokosmelk a 400 g (3/4 mengde)                                23 bokser kokosmelk ( kjøp 24)
                                                                                                         7 bokser  = vann
                                                                                                         1 syltetøyglass tørr koriander
                                                                                                         Salt
Lages ferdig til hit
------------------------------------------------------------------------------------------

8 - 10 cherrytomater                                                                   240 cherrytomater DELES I TO
100 g frisk spinat                            (nytter ikke, 1pk =200g, 30 pk! )
                                                           Må ta: 9 pk spinat og tilsvarende
                                                                4000g fersk som fryst, som blir  3000g
                                                                                                      
                                                                                      
9 pk fersk spinat SKYLLE! RENSE!
                                                                                                        8 pk á 450g fryst spinat                  
Ca 1 1/2 lime (1/3del)                                                                ½ l limejuice
                                                                                                        (5 lime i båter  v siden av) 
                                                                                                        (Sambal oelek v siden av?)
                                                                                                        (Ekstra salt v siden av )
frisk koriander                                                                            Frisk koriander 15 bunter? Ved
                                                                                             siden av. SKYLLE, HAKKES - KJØP SEINT!

Noen kommentarer før selve fremgangsmåten:
Kikerter:
Det er absolutt lettest å kjøpe på boks eller tetrapack, men ikke store jobben å bløte og fryse ned på forhånd, heller, om du har en sånn stor kjele du likevel trenger seinere til selve gryta. (Om du skal lage  40 eller 120 porsjoner, altså… )Og hvis du har plass til å oppbevare dem i kjøleskapet et par dager eller har stor fryserplass..  Kjøp da 3.5 kg tørre kikerter.

Spinat, fersk eller fryst? Det er best med fersk, men til store porsjoner må noe være fryst. Annet rekker man ikke.  For dem som faktisk smakte denne gryta i bryllupet: Jeg mistenker at spinaten kokte med for lenge, det var innleide folk som gjorde det. Sånn sett kunne vi muligens spart oss for å rense frisk spinat. Men sånn ble det, nå…
Kjøp den ferske spinaten tett opptil du skal ha den. Skyll den tidligst et døgn før. Bruk salatslynge. Ikke gjør dette om du ikke er vant til fersk spinat. Ta da bare fryst. Oppbevar skylt spinat i romslig, tett konteiner med rist i bunnen og på svalt sted..

Koriander: Det bør strøs hakka koriander oppå. Koriander i potte er for dyrt. Buketter visner. Men det finnes i noen innvandrerbutikker( for eksempel Globusgården Drammen) noen plastpakkede som kan funke til større mengder. Til kjempestor porsjon hadde jeg litt tørket koriander i gryta også. (Den må du kjøpe på Internett, for eksempel iHerb.)

Kokosmelk: Forskjellen på lett og feit kokosmelk er mengden vann! Så jeg kjøpte kokosmelk på Rema. Den er feit og billig. Og så tok jeg noen deler vann for at gryta ikke skulle bli for feit. Det blir akkurat det samme.

Karri: Det er veldig forskjell på karri. Jeg brukte i hovedsak Raja mild, det er de små hermetikkboksene man finner i innvandrerbutikkene. Obs, den finnes også i hot!

Nøytral olje: Jeg brukte rapsolje, en type som er laget for steking. Ikke ta billig olje i plastkanner, det er dårlig fett. Økologisk kokosfett går nok veldig fint, men det ble for dyrt her.

Limejuice: Til en liten porsjon, kan man jo bare presse lime, men det er en stor jobb til 120 porsjoner. I Norge får du bare limejuice i innvandrerbutikker, skaff i god tid. I Sverige har jeg sett det sammen med sitronsaft for te.

Plan for laging av stor porsjon (120 porsjoner)
(Dvs lag den i 3 omganger, 40 porsjoner. Mer er uhåndterlig.)

Utstyr:
Ha stor nok kjele, ca 10 liter. Mange slike er tynne i bunnen, har du valget mellom tantes, mors og svigermor sin, lån den med tykkest bunn.  ( Men kanskje du må ha minst to til oppvarming og servering.) Skaff også konteinere til nedkjøling/frysing og evt frakting. Isbokser er ideelt. (Så kan du endelig få bevist at det var en god idé å spare på dem alle sammen.) Jeg brukte ziplockposer, 4-liters.  Pare pass på at de ikke velter ved påfylling.

Ha en stor nok røresleiv og en god øse.  (I mangel av stor øse, kan du tre en plastpose på hånda og øse med en rein mugge.)

Du må ha et sted å kjøle ned gryta om den ikke skal serveres med en gang. Ut i snøen er ideelt. Men SÅ kald var ikke juni 13, så vi brukte tom oppvaskkum m kaldt vann, og så må du røre. Noen nedfryste kjøleelementer i vannbadet hjelper på.

Planlegg og tenk på:
Vær veldig nøye med hygienen. Mat til mange kan lettere bli dårlig, og særlig ved nedkjøling og oppvarming. En faktor som hjelper, er at den er fri for kjøtt, egg og melk.

120 porsjoner tar sin tid. (Det gjør 40 porsjoner også.)  Beregn god tid. Jeg frøs den ned, og da kunne jeg lage porsjon nr 1 et par dager før de andre to.

Jeg hakket for hånd. ( dvs jeg og Maria...)Det kan hende noe kunne hakkes i maskin, men uansett må det renses.
Å rense chilli for frø, tar tid. Å strimle og kutte i bittesmått også. ( Ikke gni deg i øynene!) Rens og kutt ferdig før du har ting i kjelen.

Da kommer selve framgangsmåten, nokså lik for store og små porsjoner:
Bruker du fryste kikerter som du har bløtet, kokt og fryst ned, så pass på at de er tint.
Skjær chilien i to skrap ut alle frøene før du finhakker chilien. Grovhakk løken og finhakk hvitløken. Skrell ingefæren og riv den med et fint rivjern. ( Jeg synes det er bedre å finhakke, på grunn av alle fibrene.)
Stek løk, hvitløk, chili og ingefær i olje. Strø over karripulver og stek til løken og det andre er blankt og mykt.
 (Til store porsjoner: Varm gjerne kokosmelka i en kjele mens du surrer grønnsaker og rører inn kikerter. Sparer mye tid. )
Ha over kikertene og rør godt. Nå må du også ha i vannet. Ha i tørket koriander. Hell så over kokosmelk og la det hele koke i et par minutter. Du kan godt salte litt nå, men du må smake til rett før servering uansett.

La den koke skikkelig opp. Både av hygieniske grunner og fordi kokosmelk endrer smak ved koking. Og du vil vel ikke at gryta skal smake «kokosboller».

Kjøl ned gryta om den ikke skal servers straks, og frys evt ned.

For frysing, må du fryse ned i ca3-liters konteinere, både for å få den fort nok fryst og for å få den tint greit. HAR DU STOR NOK PLASS I FRYSEREN? Beregn 4 bæreposer med grytegreier til 120 porsjoner.
___________________

I god tid før servering:
Er gryta tint? Har du kontroll på brød og smør (evt ris). Litt ekstra lime i båter, skylt og hakka koriander, ekstra salt til serveringen. Jeg tror jeg puttet i et par kilo ekstra kikerter fordi jeg måtte redusere løken, så den var litt tynn.)
Ha klar skyllet og renset fersk spinat. ( Det bør du gjøre dagen før, om den kan stå svalt. Og som sagt. Har du aldri gjort det før, bruk bare fryst. Dette er ikke dagen du lærer deg dette! 400g fryst spinat =300g fersk.) Del fersk spinat i mindre biter nå.
Del alle tomatene i to.
Del alt som skal tilsettes i 4 deler. Til 120 porsjoner foreslår jeg at du varmer to kjeler først, men har du flere store kjeler, kan du begynne å varme resten når du setter fram de første grytene.


Når gryta er ferdig varmet og straks skal serveres:
Ha evt fryst spinat i gryta og la den tine.
Tilsett spinat og cherrytomat etter oppvarmingen og la det hele småkoke et par minutter til. Smak til med limejuice og salt.  

Server med hakket, frisk koriander, sammen med brød, smør og margarin. Ris til 120 personer turte ikke jeg prøve meg på…

2 comments:

Hildegunn_ said...

Denne gryta var så god at jeg fortsatt leser oppskriften i blant og får vann i munnen.

Hildegunn_ said...

Nå leser jeg den jaggu igjen