Thursday, January 17, 2008

Arme Riddere

Arme Riddere. For et dumt navn, tenkte Maren, fem år. Det burde jo hete VARME riddere! Det synes visst vesla mi også.

Var arme riddere bare in da jeg var lita? Eller har folk for mange penger til å tenke på at en kan bruke brød etter at det har blitt småtørt også? Mange på min alder husker arme riddere med stjerner i øya (men aldri ville finne på å lage det sjøl), mens de som er bare noen få år yngre sier "Arme... hæ?".

Men i alle land som har tradisjon for toast, ser de arme ridderne ut til å leve videre i beste velgående. Kanskje den gjør det i noen av de tusen hjem også? Om noen har noen kreative varianter, skriv, skriv!

Jeg kom nemlig hjem med en del brød forrige søndag. Ok, jeg underdriver: Jeg ga bort to hele, skiva brød, frøys to, og hadde fortsatt en hvit søplepose full. Og nå er det torsdag. Den halvparten som er igjen i den posen begynner å bli Tørre Og Kjipe. Noe må gjøres. Og uansett hvor godt jeg liker min egen variant, veit jeg at det kommer til å bli kjedelig etter en stund.

I'll show you mine if you show me yours:

Egg
Mjølk
En dæsj kardemomme
En dæsj vanilje (helst helt ordentlig)
En dæsj salt

Også brødskiver, da. Og jordbærsyltetøy på toppen, når de er stekt. Mmmmm!

Men som sagt, jeg kommer til å bli lei. Jeg kommer til å trenge idéer. Sjøl av den typen som gjør at det kanskje teknisk sett ikke er arme riddere lenger...

4 comments:

Anonymous said...

Personlig er jeg litt mer for bringebærsyltetøy. Og vaniljen kan ligge. Ellers er vi vel enig.

Urd said...

Bread and Butter Pudding fra Eksil i utlandet:

Varm ovnen til masse. 150-180 grader.
Smør en form.
Smør en hel haug skiver med loff eller brød. Loff er nå litt kos da.. Ordentlig smør.
Legg det smørte skivene i lag inni formen med diverse imellom. Rosiner, mandelflak, kanel, muskat, tynne skiver med epler, div tørket frukt du har i huset. litt etter som.

Varm opp melk, og slå egg og sukker etter smak sammen, hell, den oppvarmede melken oppi eggene, men pass på at melken ikke har kokt.

Strø sukker og kanel over og sett i ovnen til puddingen er stivnjet sammen.

Luksusvarianten lages med Custard (eggesaus) of Brioche.

Syltegeek said...

Åj, skal teste, Oda! Har ikke loff nå, bare tullete grovbrød i toastformat, men det høres godt ut likevel! Sunnhetsapostlen slår til igjen!

tanteMy said...

Jeg skrev en lang tekst om å lage en ikke-søt greie med egg og melk og med gul ost og sånne krydder som passer til det. Selvfølgelig min yndling tørket basilikum. Men nå har jeg rota bort teksten. Men egentlig kan en prøve seg fram sjøl.