Thursday, July 30, 2009

Urtesaus

Å, jeg har laga så god saus!

Det begynte med at jeg kjøpte for mange tomater og så måtte vi lage tomatsalat. Skar opp tre tomater og finhakka halvparten av en liten, fersk rødløk. Jeg lot den stå og trekke et par timer med en ss olivenolje og 1 ss epleeddikk og litt urtesalt.

Så måtte jeg finne på noe mat til dette.

Du får en bedre smak på sausen ved å varme opp mjølet først. Ha det tørt oppi en kjele og rør hele tida på middels varme, det skal ikke bli brunt, men begynne å lukte litt, omtrent som av småkaker...

Ta det av varmen og spe med ca halvparten av væsken. Jeg brukte mest vann og gønnsaksbuljong og litt havrefløte. Rør godt mens det koker, og ta i noen dråper olivenolje. Ta det så tidlig som nå, det hjelper så den ikke klumper seg så lett. Når den har tyknet, tar du i resten av væska. Ha i urter. Jeg brukte en del blader fersk rosmarin som jeg klippet smått, likeså gressløk og så fant jeg en pose med dypfryst urt som hadde mistet etiketten, men som jeg håpet var salvie. Det var de! Og så fire, fem blader fersk basilikum, de klippet jeg også smått.

Vi hadde den på spaghetti og rev over av den jukseosten som heter Sheese Chesire style. Tåler du melk, kan du ta en litt godt lagret ost eller parmesan, kanskje.

No comments: