Monday, May 28, 2007

Glætting om morran

La oss hoppe over diskusjonen om hvorvidt det telles som smoothie om det er yoghurt i. Min smoothie har yoghurt. Den kan godt hete wannabesmoothie. Eller vilværeglætting. Den er i hvert fall smooth.

Jeg er ikke noe særlig flink til å spise ting om morran. Det kom seg da jeg lærte at jeg kunne drikke noe, og at det kunne gjøre samme nytta.


Jeg bruker:

* Blåbær, frosne, 20 gram
* Bringebær, frosne, 80 gram
* Appelsinjuice, 2 dl
* Yoghurt naturell, 100 gram
* Kakaopulver, 1 ss
* Sojamjøl, 2 ss
* Chilipulver, 1 liten dæsj.

I følge en oppskriftskalkulator blir næringsinnholdet da omtrent som følger:

* Kalorier: 259.9
* Fett: 7.4 g
* Karbohydrater: 43.9 g
* Fiber: 9.5 g
* Protein: 10.7 g

Altså, fantastiske mengder fiber til frokost. I tillegg til å dekke dagsbehovet for c-vitamin (pluss litt) har den over 30% av magnesiumbehovet, nesten tjue av kalsiumbehovet, og en grei porsjon av ymse b-vitaminer også.

Det er en relativ dyr frokost, sammenlikna med for eksempel havregrøt. Men ikke om du sammenlikner med å kjøpe en bolle og en kaffe et sted fordi du har dårlig tid. 12 kroner og 35 øre, koster den å lage. Og fem minutters arbeid, om du har blender, og regner med tida det tar å vaske blenderen dersom du gjør det med en gang.

4 comments:

tanteMy said...

Dette passer veldig godt til det som står på My sitt kjøkken 5. mai...

varna said...

er det godt?

Syltegeek said...

Ja, det er kjempegodt! Det er mitt krav nummer en til en frokost... :o)

tanteMy said...

Nå har jeg prøvd glættingen, om enn ikke til frokost. Jeg er jo melkeintolerant, så jeg brukte soya melk. Og blir det friskt nok uten yoghurt? Jeg tok litt fryst tyttebær. Kjempegodt. Og så trodde jeg soyamjøl ville virke tørt, men det gjorde det ikke. Må jo ha protein, ja!