Tuesday, May 1, 2007

Lat salat

Jeg kan begynne med følgende fakta om meg selv: Jeg er en lat kokk. Med mindre jeg har en plutselig åpenbaring eller hyggelig hjelp og selskap på kjøkkenet er det sjelden jeg er klar for å ta fatt på de helt store strabasene på kjøkkenet etter en lang dag på jobb. Men jeg liker mat som smaker mye og som metter på den gode måten. Den mettheten som varer i timesvis, og forteller deg at du har gitt kroppen din en masse nyttige ting, ikke bare fylt på med billig drivstoff. Kjæresten min derimot hadde pasta med smør og salt som livrett da jeg møtte ham, og selv om jeg har lært ham å like mange nye ting siden den gang må en del av ingrediensene i denne salaten kamufleres ganske godt om jeg skal få ham til å spise det, derfor ender det stort sett med at jeg sparer dem til han er på fotballtrening, eller av en eller annen grunn er ute av huset ved middagstider.

I dag lagde jeg salat på under ti minutter (man skal tross alt ikke slite seg i hjel på arbeidernes dag). Den bestod av følgende

Rød paprika (mine salater er alltid uten salatblader. Hovedbestanddelen er gjerne paprika, og den er stort sett rød fordi det er billigst, men jeg ser ingen grunn til at andre farger ikke skulle kunne fungere minst like bra)
Slangeagrurk
Grønne oliven (gjerne de store delt i to, fordi jeg synes det ser så fint ut, og dessuten putter de ikke de rare glassaktige paprikaene i dem. Jeg liker ikke sorte oliven, men om du gjør det er det jo bare å prøve)
Cashewnøtter ("You can never be too rich, too thin, or have too much cashew in your food" sier en kamerat av meg. Av og til bruker jeg pinjekjerner i stedet, og av og til valnøtter. Det viktige er å bli overraska av noe som knaser i salatene mine)
Røde bønner (kikerter går også greit, om du liker det bedre)
Soltørka tomater (den eneste anstendige typen jeg har funnet i Norge er den i olje fra eldorado. Den er til gjengjeld veldig god! Jeg pleier å klemme så mye olje som mulig tilbake i glasset og bruke det til annen matlaging. Dessuten skyller jeg av så mye som mulig av oljen på tomatene før jeg har dem i salat. Jeg liker å bruke ganske mye av dem i en salat, men det kan hende det går over etter hvert.)
Fetaost

Både oliven, soltørka tomater og feta smaker så mye at jeg sjelden føler behov for noe dressing. Av og til har jeg litt hummus eller annen kikertdip på, andre ganger litt pesto. Hvis du skal ha den med på landtur med mange mennesker går det fint an å fylle på med litt grov pasta.

Jeg leste akkurat en restaurantanmeldelse av et fransk brasserie, og det eneste jeg husker er setningen "Man kan ikke jukse med salater. De er ærlige". Og dessuten lette å lykkes med!

No comments: