Tuesday, September 16, 2008

Grønn smoothie

Den er knallgrønn, den er vakker, og den er god. Det tok meg litt tid å finne en grønn smoothie som virkelig smakte godt, men nå sitter den, og jeg er godt og grundig hekta.

Ulempen er at fersk spinat er sesongvare, men det kan jeg leve med. Den finnes i hvert fall akkurat her og nå. Og om våren kan en bruke sjølplukka brennestle. Da blir prisen halvert også.


Jeg bruker:

- en halv vanlig pose fersk spinat (det vil si rundt 125 gram). Det høres mye ut. Det ser mye ut også, men stol på meg, det funker.
- en kvart squash
- to desiliter ananasjuice
- to spiseskjeer sitronsaft
- en spiseskje linfrø.

Først har jeg i spinaten og juicen. Om det ikke er plass til all spinaten, bare begynn å mixe, snart blir det plass til resten. Det hender jeg må ha i litt vann også. Når spinaten er knust, har jeg i resten, og blender til det ser jevnt ut.

Pris: 16 kroner, om en handler alt i dagligvarebutikk.
Kalorier: 214
Fiber: 7,3 gram (1/3 av dagsbehovet for kvinner og 1/4 av dagsbehovet for menn)

Til tross for masse magnesium, omega 3, a-vitamin, jern, folat og mye annet lurt kroppen trenger, havner denne i kategorien halvsunn. Det er mye fruktsukker i ananasjuicen, så den funker kanskje ikke for folk som slanker seg eller ikke skal ha fruktsukker. For meg, derimot, funker den supert.

No comments: