Saturday, August 9, 2008

Buljong, eller hvordan suge livskrafta ut av grønnsaker

Det kan ikke være lett, tenkte jeg første gang jeg leste om å lage buljong. Da ville jo alle gjort det hele tida! Og for å bevise at det umulig kunne være så lett, bestemte jeg meg for å prøve. Dette er noen år sida, og jevnlig glemmer jeg hvor lett det faktisk kan gjøres. I dag kom jeg på det mens jeg lagde paprikasuppe, og fikk redda unna nok småmat til å gå til verket etter tidenes beste middagslur:

1. Spar et par dager på alle de bitene av grønnsaker du ikke putter i maten - enden av squash og gulrøtter, eller de fire gulrøttene som kommer til å være for gamle om noen dager men som du ikke har det minste lyst på likevel, paprika, det grønne på purra. Nesten hva som helst - bare ikke noe som er for gammelt, ikke noe som er dårlig, og ikke frukt.

Jeg pleier å hive i litt timian, sort pepper eller hva jeg nå måtte ha i nærheten, men det er ikke noe must, du kan lage den utelukkende på ting som ellers ville gått rett i søpla. Det eneste jeg alltid har med er løk.

2. Så koker du rett og slett livskrafta ut av dem i et par timer under lokk.

3. Kjøl ned. Vannbad, isbiter eller en vinterkald veranda er alle prøvd med stort hell.

4. Sil av. Du har buljong! Og den smaker nesten alltid bedre enn den du får kjøpt i butikken, og i verste fall smaker den bare like bra.

Jeg oppbevarer som regel min i kjøleskapet i et glass og prøver å bruke den innen en uke.


Ekstra tips:

- Om du skulle ha en skvett vin som kan komme til å bli sur om ikke så lenge men som du synes det er synd å kaste, hiv den oppi. Vin i buljong smaker kjempebra!

- Om du setter ei plate på lav varme (en eller to på de fleste kokeplater) og bruker kaldt vann kan buljongen lage seg sjøl over natta.

- Isbitposer er fine til å oppbevare buljong i om du skal fryse den, da får du porsjonspakninger om du bare bruker litt av gangen.

- Mange oppskrifter som har buljong i seg refererer til salta buljong. Du kan så klart salte buljongen allerede mens du lager den, eller bare huske på at det kan hende du må ha mer salt i maten du lager.

- Om du foretrekker å lage mye buljong av gangen eller bruker lite grønnsaker så det går sakte å spare opp kan du ha en pose i fryseren der du hiver oppi det du skal lage buljong av til du er klar til å lage den. Da er du mer fleksibel på tidspunkt også.

- Buljonger som har kjøtt, fisk eller kylling i seg skal koke vesentlig lenger enn grønnsaker. Husk, to av tre av kjøkkenheltene veit nesten ingenting om kjøttmat. Ikke hør på oss. Spør resten av internett i stedet.

5 comments:

Marie said...

Jeg pleier å fryse buljong i tomme sylteagurkglass. De tar akkurat 0,5 liter, som ofte er den mengden jeg trenger til risotto, suppe e.l.

Men heter det ikke kraft/grønnsakskraft, og ikke buljong? Buljong assosierer jeg ihvertfall med sånne frysetørkede pulverterninger. :)

Syltegeek said...

Lurt triks! Det må jeg teste.

Det heter visst begge deler. En kan forresten koke buljongen tørr og få pulverbuljong, har jeg hørt, men jeg har aldri prøvd det.

tanteMy said...

Spør du meg, er å lagre grønnsaks- eh... uttrekk ( der slapp jeg å ta stilling, gitt!)i kjøleskap ei uke å starte koposteringsprosessen, og jeg går for å fryse i små poser eller bokser.

Ellers gleder jeg meg til å smake produktet.

Syltegeek said...

Stort sett går det jo unna i løpet av et par dager. Men fryseren er min venn. Når jeg blir stor vurderer jeg å ha større fryser...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.