Tuesday, June 2, 2009

Fruktsalat, dag 1 - en alminnelig, rosa salat

Jeg hadde egentlig tenkt å starte hele prosjektet med en handletur til favorittstedet for fruktinnkjøp, men det lot seg ikke gjøre, så dag 1 har bestått i å raide kjøleskapet for småplukk. Jeg fant:

En nektarin
Et eple
Bjørnebær, frosne, åtte bær
Ei tjukk skive ananas
Solsikkekjerner, en ss
Yoghurt naturell (soya), en ss

Tilberedinga er enkel: Jeg skar opp frukten i så store biter som jeg foretrekker, varma bæra og blanda alt sammen. Det tok snaue ti minutter, det ville nok gått på fem om jeg ikke var så opptatt av å måle, veie og skrive ned.

Resultatet var bra til tross for en litt forstyrrende rosafarge fra bjørnebæra (hvorfor lager jeg så ofte rosa frokost, tro?). Jeg var redd den skulle være kjedelig, men det var den ikke. Det blei litt lite mat til å være en frokost, salatbollen var stor nok, men vi snakker likevel om under 250 kalorier. For noen er det kanskje et pluss, men jeg trenger mer mat enn det til frokost. Hvis jeg skal gjenta denne skal jeg ganske enkelt lage litt mer.

Solsikkekjernene sørga for litt fett, men den kunne trengt litt mer proteiner. Hvordan kan en egentlig få proteiener i fruktsalat? Jeg har en teori, og jeg planlegger å teste den ut i morra.


Dette er dag 1 i serien 7 dagers frokostfruktsalat.

3 comments:

aina said...
This comment has been removed by the author.
aina said...

kanskje noen nøtter kunne bidra med litt flere proteiner. yoghurten har vel også litt... hørtes uansett deilig ut! :)

Syltegeek said...

Nøtter funker, og solsikkekjernene har jo en del, men det ville neppe blitt godt med så mye solsikkekjerner at det hadde blitt mye proteiner til sammen.

Men jeg har en plan, så får vi se om den funker som den skal.