Thursday, June 4, 2009

Fruktsalat, dag 3 - en iskald salat i lag

Jeg har størstedelen av en ananas, og for en ananas! Jeg skar den opp i går kveld og smakte nok på den til å redusere forrådet til omtrent en halv ananas, så jeg veit akkurat hvor god den er.

Ulempen er at jeg ikke har særlig mye annet. Nei, jeg har fortsatt ikke fått handla. Jeg finner siste rest av yoghurten, noen frosne blåbær og noen gresskarfrø. Det føles for lite. Hvordan få en fruktsalat med så få ingredienser til å være fristende, og ikke minst til å være fruktsalat? Det hjelper at hovedingrediensen er fantastisk, men hva annet går det an å gjøre?

Jeg har et digert vinglass. Et sånt med plass til tre-fire desiliter vin, altså ganske ubrukelig til å drikke vin av og ganske fin til å anrette desserter i - og frokoster.

Jeg legger alt lagvis - yoghurten, en snau spiseskje av den, i bånn, så blåbæra, så et lag ananas, frøa, litt sitronsaft, og en liten topp med ananas. Det er pent, men likevel litt stusslig. Jeg strør litt kakaopulver over. Pent. Med litt flaks smaker det like bra som det ser ut.

Det gjør det, mest takket være ananasen, men de frosne blåbæra gjør sitt til å kjøle det hele ned noen grader, og frøa mer knasende og gir ananasen Helt Riktig Temperatur. Herlig.

Men I dag MÅ jeg handle.


Dette er dag 3 i serien 7 dagers frokostfruktsalat.

No comments: