Wednesday, March 24, 2010

Hello pumpkin!

Uansett hva Harald Eia måtte mene om saken, er nok jeg Blinderns største suppehue om dagen. Det er snart sommer, og mitt viktigste våpen mot bilringer og cottage-cheese-lignende formasjoner på lårene er termosen.

Vil du høre noe irriterende? Det er så lett å lage suppe! Jeg vet, jeg vet, det sier'em alle. Det som er lett å lage er det du er vant til å lage, som du har, eller uansett føler at du burde ha ingredienser til i skapet, som du har smakt før og vet at du har lyst på og som ikke krever at du må spørre deg frem i butikken. Det er helt sant. Det er helt klart aller lettest å lage. Det eneste som er lettere er kanskje å kjøpe med seg en bollepose på 7-11, og det er kanskje det eneste som er kjedeligere også.

Men hør her. Denne suppa spiste jeg til lunsj i dag. Hvis du trekker fra koketiden (når jeg satt med frokostkaffen og avisa, og ikke løftet en finger for å hjelpe maten med å bli feridg) vil jeg anslå at jeg brukte ca. ti minutter på å lage den. Også så god som den ble!

Du trenger:

En gulrot
En raus bit "Butternut squash"
Grunnen til amerikanifiseringen her, er at denne grønnsaken på norsk bare kalles gresskar, og det kan jo være så mangt. Den typen du er ute etter ser litt ut som en bowlingkjegle og er gulorange, litt lysere enn det klassiske askepottgresskaret. Her er et bilde av ett: http://www.gourmetsleuth.com/images/butternutsquash.jpg
Buljong Jeg bruker grønnsaksbuljong fra helsekosten, men jeg tror hva som helst du liker smaken på kan funke. Kan sikkert byttes ut med litt kraft også, hvis du har sånt tilgjengelig.
Løk En hel liten løk, brukte jeg. Jeg kjøper et nett med billige løk i passe størrelse. Alltid parat!
Røde linser Kan sikkert sløyfes, men gir suppa litt ekstra proteiner, fiber og ikke minst en fun fylde. Alt i alt gjør det suppa mer mettende og sunnere. Linser er som pasta og kan fint oppbevares i skapet en liten evighet uten at det går ut på dato og kan tilsettes i sauser og supper og gryter og... ja, det er helt utrolig du! Mer allsidig enn en treningsmaskin fra tv-shop og varer minst like lenge!
Valnøttolje En dæsj. Jeg liker den nøttete smaken, men hvis du har en annen favoritt skal jeg ikke bli fornærma.
Edikk Både gresskar og gulrot kler litt syre. Jeg tror nok man kan bruke sitron også, men klar edikk var det jeg adde for hånden.
Sukker En teskje, sånn omtrent. Får frem både salt og syre
Chilli
Cumin


Først tager man en kjele, og heller omtrent en halv liter vann deri. Kanskje du trenger mer etterhvert. Det skal være nok til å dekke grønnsakene, men ikke mer heler. Man tar så i en terning eller tilsvarende mengde buljong. Sett på plata. Gå bort til kjøkkenbenken.

Ta frem løken. Del den i to og ta av skallet. Putt den så i vannet.

Gulrot og gresskar lider samme skjebne. Gresskaret kan være litt vrient å få av skallet på, men en potetskreller eller ostehøvel skulle gi deg god hjelp.

Dryss så noen linser over. Prøv med et par spiseskjeer første gang hvis du ikke vet om du er linsefan.

Mens dette koker kan du for eksempel:

Ta en dusj
Sette på en vask
Sette deg ned og reflektere over tilværelsen
Hente posten
Levere selvangivelsen
Skifte sengetøy
Kline
Lakkere tåneglene

Men ikke alt på en gang. Da svir det seg

Når det hele har kokt i ca. et kvarter, tar du hele herligheten av plata, heller over i en bolle tilsetter olje, edikk, sukker og krydder og moser det hele med en stavmikser eller noe tilsvarende. Voila! Putt på termos og kom deg avgårde!




No comments: