Monday, August 25, 2008

10 dager med heftig havregrøt - dag 6 og 7

Dag 6 - Matpakkegrøt for to

Den som tror at en femåring som alltid våkner mellom seks og halv åtte er en pålitelig vekkerklokke kan få tro om igjen. Så vips, må vi lage matpakke i stedet for frokost. Men hva så med havregrøten? Det viser seg at havregrøt helt fint kan være matpakke.

Vi hadde hver vår boks med lokk. Den fikk havregryn i seg, også kunne vi begge fylle på med alt det tørre vi ville mens vi kokte vann til termosen.

Her er ting vi brukte:

- peanøtter
- salte solsikkekjerner
- usalta solsikkekjerner
- rosiner
- kakaopulver
- tørka "tropisk" frukt

Og kanskje mer jeg kan ha glemt i farta. Dette gikk nemlig fort!

Resultatet var helt greit. Det ville antakeligvis blitt veldig bra med en ordentlig sammensetning av ingredienser, men ingen klaga.

Det må nevnes at vi hadde med mjølk. Det hadde jeg derimot ikke neste morra...


Dag 7 - fremmed kjøkken / dagen derpå

Jammen fikk jeg ikke anledning til å prøve å finne fram til noe å lage havregrøt av på et fremmed kjøkken likevel!

Det var ikke det at jeg hadde lovet meg sjøl å gjennomføre ti dager med grøt som var den egentlige motivasjonen. Det var verkinga i musklene etter en hard natt på galeien (det vil si en halvflaske rødvin) som gjorde at jeg subba bort til kjøkkenet for å finne noe som kunne gi meg en god dose magnesium (jeg tror jeg må ha vært lat med magnesium dagen før, altså. Riktignok stjeler alkohol det og mye annet ut av kroppen, men ikke av en halvflaske rødvin, det nekter jeg å gå med på).

Å finne noe i fremmede skap er ikke bare-bare når en ikke helt veit hva en leiter etter. Da er det bare å skaffe kjøkkeneierens velsignelse og gå i gang. Jeg fant ikke noe spennende, men jeg fant masse godt. Honning, rosiner og solsikkefrø. Soyamjølka hadde jeg glemt hjemme, så denne gangen ble det vassgraut "på ekte" som vesla mi sier.

Det var det en på fint alternativt språk kan kalle en bevisstgjørende opplevelse. Jeg er hekta på mjølk. Det tok meg litt tid å overføre den avhengigheten fra kumjølk til andre typer, men nå er den på plass. Det er pussig å spise noe godt og likevel ikke klare å la være å tenke at her mangler det noe, og jeg veit akkurat hva...

Neste gang jeg drar på fest blir det med et lite lager mjølk. Er det det de er til, alle de små flaskene jeg hører at folk har med seg på innerlomma? Jeg som trodde de var en myte.


Dette er dag 6 og 7 i prosjektet 10 dager med heftig havregrøt.

No comments: