Monday, August 25, 2008

10 dager med heftig havregrøt - dag 8

Dag 8 - vanilje

Vanilje og blåbær, bestemmer jeg meg for. Blåbæra fortjener helt klart oppreisning etter det forsmedelige nederlaget forleden dag.

Ulempen er bare at det ikke er noe blåbær igjen. Da har jeg allerede dryssa godt med vanilje i en kjele med vann. Pulver, altså, ikke essens. Men så finner jeg gresskarkjerner og tenker at det er sprøtt nok til at det burde funke. Og sultanarosiner, sånne store gule. Havregryn, for en gangs skyld de store. Salt og litegranne lønnesirup. Dette må da bli... godt, men kjedelig?

Jeg tok til min glede feil igjen. Det er helt sikkert ikke god kjøkkenetikette å lage lykkelige små lyder når en momser i seg sitt eget verk, og i tillegg noe som tar rundt fem minutter å lage. Men hvem bryr seg?


Frokostblandinger

Det finnes for all del sunne frokostblandinger. Til og med noen av dem de har i butikken er sunne. Men mest av alt er de fleste av dem noen sunne ingredienser med sukker. Sukker er godt, det. Jeg liker søte ting veldig, veldig godt. Men om en skal prøve å være halvveis bevisst hvor mye sukker en spiser, er det veldig lurt å SE sukkeret. Legge det til sjøl.

Og små barn? De jafser i seg havregrøt kokt uten salt og sukker med litt kokt eple og mjølk og er så strålende fornøyd, atte. Helt til de blir vent til de veldig søte alternativene, altså. Barn opplever alle smaker mer intenst enn voksne. Jeg tror ikke en skal være redd for å gi barn "kjedelig" mat så lenge de liker den sjøl. Og det gjør de gjerne, en stund i hvert fall.


Dette er dag 8 i prosjektet 10 dager med heftig havregrøt.

2 comments:

tanteMy said...

... hva små barn angår, så gjelder det yoghurt også. Vanlig naturell yoghurt er snadder for barn som ikke har fått bedøvet smakssansen sin. Men alle voksne bruker seg selv som referanse og tenker på hvor gjerne de selv vil ha store mender syltetøys i yoghurten sin for å like den og synes såååå synd på de små barna som ikke får dette.

Hvorfor kan i det minste ikke helsesøstrene si dette til de voksne på helsestasjonen? Neida. Dette at småbarn like ting som ikke er ekstra søtet ut over det maten smaker i seg sjøl, er visst sånn en godt bevart hemmelighet at man skulle tro det angikk Rikets Sikkerhet.

Hjelp! Kanskje jeg har satt Kongeriket i fare nå???

Syltegeek said...

Jeg har inntrykk av at de som jobber på helsestasjonen sliter nok med å besvare spørsmål som "når kan vi begynne å gi dem saft" til å forklare det der med mat.

Folkeopplysning. Folkehelse. De orda gikk av moten for mange år sida. Men om motebransen kan resirkulere de brukbare aspektene av åttitallsmote, hvorfor ikke resten av samfunnet?