Thursday, August 28, 2008

nesten veganer

Jeg er ikke veganer, jeg bare spiser som en, har jeg begynt å si. Men hvordan i alle dager skjedde det?

Vel, det begynte med et forsøk. En gang i uka skulle jeg spise vegansk. Tanken bak var at jeg ikke liker å være avhengig av et kosthold basert på egg og mjølk, som jo understøtter en kjøttindustri jeg har boikotta i en del år. Jeg var likevel rimelig komfortabel med å indirekte støtte den økologiske kjøttindustrien, så det var ikke noe jeg hadde tenkt å gjøre noe heltidsprosjekt ut av. Det var litt for moro, litt for kunnskapen, litt fordi jeg elsker prosjekter, og altså litt for det med avhengigheten.

Jeg oppdaga ganske snart noe merkelig: En dag i uka hadde jeg langt mindre vondt i magen enn de andre dagene. Gjett hvilken. Så jeg tok et par uker helt uten mjølkeprodukter, og vips, er magesmertene redusert til godt under en gang i uka.

Jeg har ikke vært hos legen med det her enda, så jeg veit ikke om jeg er melkeintolerant, allergisk eller noe helt annet. Jeg skal finne ut av det, men det haster ikke. Løsningen er jo ganske grei: Jeg har kutta helt ut mjølk, og nesten ut ost.

No comments: