Sunday, August 17, 2008

10 dager med heftig havregrøt - intro

Det er mange fordeler med havregrøt. Det er antakeligvis den beste frokosten jeg kunne spist. Jeg veit det. Men jeg er ikke alltid like glad i frokost i utgangspunktet, og dessuten er havregrøt så skrekkelig kjedelig. I hvert fall dersom en skal tro min litt morragretne indre stemme de fleste morgener.

Men det er jo en grov forenkling. Havregrøt er ikke kjedelig, det er nøytralt, som et tomt lerret. En kan i prinsippet lage... nesten hva som helst.

Så derfor: Velkommen til Kjøkkenhelters første serie noen sinne, der Maren utforsker hvor fantastisk havregrøt egentlig kan være. Prosjektet er som følger:

- Ti dager, ti havregrøtfrokoster, ti blogposter.
- Ikke to havregrøter skal være like.
- Det skal alltid være mer havregryn enn alle andre ingredienser til sammen, bortsett fra vann.

Jeg gleder meg. Og om jeg aldri spiser havregrøt mer en dag i mitt liv, så har jeg i hvert fall spist havregrøt i ti dager.


Dag 1 - rosa som en paraplydrink + what makes a grøt?
Dag 2 - smaksløkenes sjokkoppvåkning (eple og kanel) + hvorfor akkurat havregrøt?
Dag 3 - tropisk + nostalgi
Dag 4 - bitter sjokolade + penger
Dag 5 - blåbærfail + ting du egentlig ikke trenger å vite
Dag 6 og 7 - matpakkegrøt for to + fremmed kjøkken
Dag 8 - vanilje + frokostblandinger
Dag 9 - bær og salte nøtter + penger og tilbehør
Dag 10 - blåbær og vanilje + miljøvennlig frokost

No comments: